Ekspozycja asortymentu – 4 zasady, o których warto pamiętać
Customer journey - 4 uniwersalne zasady ułożenia asortymentu w sklepie stacjonarnym.
Jak zapewne dobrze wiesz, pierwsze wrażenia jest niezwykle ważne, szczególnie w handlu detalicznym. Twój sklep powinien być zawsze uporządkowany i dobrze zorganizowany, a towar wyeksponowany zgodnie z Twoją strategią merchandisingową. Istnieją również 4 uniwersalne zasady, które sprawdzą się w każdym sklepie, niezależnie od branży. Poznaj je i zastosuj w swojej przestrzeni handlowej.
Ekspozycja asortymentu – 4 zasady, o których warto pamiętać
Planując remodeling swojej powierzchni handlowej musisz zaplanować te duże zmiany, takie jak układ całego sklepu i ścieżki zakupowe klientów, jak i te mniejsze, ale niezwykle istotne. W trakcie ustalania planu remodelingu i, pamiętaj, że ułożenie asortymentu również nie powinno się zostawiać przypadkowi. Ustawienie produktów, układ półek i ekspozycja asortymentu ma znaczący wpływ na Customer Journey w Twoim sklepie stacjonarnym. Przedstawiamy 4 uniwersalne zasady, które warto uwzględnić:
1. Wyeksponuj nowości
Klienci często przychodzą do sklepu zwabieni właśnie nimi! Dlatego pamiętaj, aby wszelkie nowości w Twoim asortymencie były dobrze oznakowane, czy to za pomocą specjalnie wyznaczonej strefy, gdzie takie produkty znajdą swoje miejsce, czy za pomocą odpowiednich banerów lub naklejek.
2. Kluczowe produkty umieść przy tylnych ścianach
Każdy sprzedawca posiada listę produktów, które sprzedają się najlepiej. Takie top produkty powinny swoje miejsce znaleźć na końcu sklepu, na tylnych ścianach, ponieważ istnieje duża szansa, że klient przyszedł właśnie po nie. Dzięki tej strategii zachęcasz klienta do przemierzenia Twojego sklepu i masz możliwość zaprezentowania mu również innych produktów. Może w trakcie poszukiwania konkretnego produktu znajdzie coś jeszcze interesującego?
3. Umieść niewielkie produkty przy kasie
Czy wchodząc do sklepu, zwracasz uwagę na produkty przy kasie? Zapewne tak. Oglądanie ich przynajmniej umila nam czas oczekiwania w kolejce. A skoro już na nie patrzysz to czy często zdarza Ci się coś kupić? Nawet jeżeli nie robisz tego za każdym razem, kiedy stoisz w kolejce, to jednak każdemu zdarzy się wziąć produkt, który znajduje się tuż przy kasie. Nie przez przypadek nazywa się je produktami impulsowymi. Są to produkty, które mają większe szanse na sprzedaż, tylko dlatego, że umieszczone są tuż przy wyjściu. Dla małych i drobnych produktów jest to dodatkowa promocja.
4. Umieść wartościowe produkty blisko wejścia
Czy wiesz, że klienci oceniają twój sklep w ciągu 90 sekund od momentu wejścia? W tak krótkim czasie nie są w stanie zawędrować za daleko, dlatego najbardziej wartościowe i najciekawsze produkty powinny znajdować się jak najbliżej wejścia. Jako, że nie masz zbyt wiele czasu, aby zainteresować klienta i zachęcić go do dalszych zakupów w Twoim sklepie, wykorzystaj te 90 sekund najlepiej jak potrafisz.
Obecnie sklepy stacjonarne stoją przed dużym wyzwaniem, aby zachęcić klientów do zakupów. Liczy się nie tylko atmosfera i wystrój sklepu, obsługa klienta czy prezentowany asortyment. Ważne jest również ułożenie produktów zgodnie z naturalnymi zachowaniami i odruchami klientów. Przeprowadzając remodeling ważne jest, aby dobrze przemyśleć podróż klienta w Twoim sklepie. Customer journey zyskuje coraz większe znaczenie.
Strefy sprzedaży – wykorzystaj je
Każdy sklep posiada aktywne i pasywne strefy sprzedaży. Tak jak już wspominaliśmy w poprzednim wpisie, wzrok ludzki kieruje się na prawo i klienci raczej unikają środka sklepu. Dlatego tak ważne jest optymalnie zaaranżować strefy sprzedażowo-aktywnej i negatywnej. Mimo to, że klienci kierują się przede wszystkim na prawą stronę i prawie nie patrzą na środek pokoju, nie oznacza to, że możesz zostawić środek swojego sklepu pusty. Zbyt otwarta powierzchnia sklepu jest więcej niż irytująca, a także traci się dużo miejsca. Można temu zaradzić za pomocą przyciągających wzrok bannerów czy ułożeniem w środkowej części produktów promocyjnych.
Dobrą metodą na przyciągnięcie klientów do pasywnych stref sprzedaży jest również postawienie w tych miejscach koszów wyprzedażowych. I tu ciekawostka! Pamiętaj, że w Twoich koszach powinien panować bałagan. Niepoukładane towary w takim koszu są jak obietnica ukrywającego się w nim skarbu. Skoro ktoś wcześniej w nim grzebał to istnieje duża szansa, że znalazł coś wyjątkowo interesującego.