Jak odnieść sukces oparty na packvertisingu
Opakowanie, które sprawia, że klienci kupują
Opakowania są nieodłącznym elementem produktów. Nie tylko chronią je przed uszkodzeniami, ale przede wszystkim mają realny wpływ na postrzeganie produktu przez klienta. Wyrafinowany projekt pudełka może nie tylko zachęcić konsumentów do pierwszego zakupu, ale także do ponownego wyboru tego samego artykułu. A kiedy klient ponownie kupuje produkt, jest to niewątpliwie znak udanego packvertisingu. Dowiedz się, jakie opakowanie sprawia, że klienci wracają.
Jakie opakowanie sprawia, że klienci kupują?
Opakowanie jest dziś niezależnym kanałem reklamowym stosowanym do promocji produktów. Wiele firm to rozumie i z ogromnym powodzeniem wykorzystuje packvertising w swojej strategii marketingowej. A to co stoi za ich sukcesem to przemyślany projekt pudełka, który wzbudza w klientach emocje, przekazuje wizję marki i jej wartości. Design opakowania składa się z wielu elementów, takich jak kolor, kształt czy rozmiar. Jednak bez jasnej wizji nawet najpiękniejsze opakowanie może nie odnieść sukcesu.
Warto wiedzieć, że opakowanie najsilniej wpływa na klienta w przypadku zakupów impulsywnych i nieplanowanych. Oznacza to, że Twoje pudełko musi być atrakcyjne i przyciągać wzrok, tak aby nie zginęło w masie innych produktów. Jeśli więc chcesz skutecznie wykorzystać packvertising w swojej strategii marketingowej, zaprojektuj opakowanie, które:
1. Pobudza emocje
Twoje opakowanie powinno przemawiać do klienta i oddziaływać na jego emocje. Dobrze zaprojektowane pudełko przywodzi odpowiednie skojarzenia i wrażenia już przy pierwszym kontakcie. Wyobraź sobie naturalne kosmetyki w opakowaniu z industrialnym motywem. Takie pudełko spowodowałoby dysonans poznawczy u klienta i nie wywołałoby właściwych skojarzeń ani emocji. Dlatego ważne jest, aby opakowanie było zgodne z produktem i wizją marki. I tak na przykład, jeśli sprzedajesz produkt luksusowy, konieczne jest zainwestowanie trochę więcej w opakowanie, aby godnie reprezentowało ono produkt.
2. Ma ciekawy projekt wizualny
Nie da się ukryć, że projekt wizualny opakowania ma największy wpływ na decyzje zakupowe klientów, a jego kolor często jest czynnikiem decydującym o zakupie towaru. Twoje opakowanie powinno przyciągać uwagę klienta, więc zadbaj, aby oddawało atuty produktu. Nieszablonowe podejście do designu opakowania, a przede wszystkim właściwa kolorystyka, może zakomunikować o Twoim produkcie więcej niż niejedna reklama w internecie.
Wskazówka: Projektując swoje opakowanie, zwróć również uwagę na aktualne trendy, aby trafiało ono w gusta klientów. Pamiętaj, że dbałość o szczegóły jest bardzo ważna. Oprócz kolorów, dobierz odpowiednie fonty, grafiki i kształt pudełka, aby wszystko razem tworzyło estetyczne, oryginalne i zachęcające opakowanie.
3. Wzbudza pozytywne odczucia
Walory dotykowe są tak samo znaczące jak wygląd pudełka. Chociaż potencjalny klient zauważa je, dopiero gdy weźmie opakowanie do ręki, to jednak właśnie dotyk pozwoli mu docenić jego jakość. Szansa na zakup zwiększa się, jeśli odczucie to jest pozytywne. Twoje pudełko powinno dobrze leżeć w dłoni i mieć ładny kształt lub przyjemną w dotyku powierzchnię.
Stwórz opakowanie, które pobudza zmysły
Projektując swoje opakowanie, możesz iść o krok dalej i zadbać również o wrażenia akustyczne i zapachowe. Zastanów się, czym byłaby torebka chipsów bez szeleszczenia? Dźwięki opakowań przekazują brzmienie marki i służą do jej dalszej identyfikacji. Dźwięki mogą sugerować jakość czy trwałość produktu i wzbudzać podekscytowanie, ciekawość i zainteresowanie. Jednak niektóre właściwości akustyczne rozwijają się dopiero po ich otwarciu, więc nie mają większego wpływu na pierwszy zakup, natomiast mogą wpłynąć na budowanie lojalności klientów.
Sygnały zapachowe natomiast muszą być używane bardzo ostrożnie, w przeciwnym razie w sklepie zapanuje chaos. Zapachy odgrywają dużo mniejszą rolę w projekcie opakowania, jednak pudełko może uwolnić zapach zawartości, na przykład poprzez specjalne otwarcie. W niektórych przypadkach może być to czynnik decydujący o wyborze klienta. Pamiętaj jednak, że musisz zadbać o to, aby te wszystkie zmysłowe wrażenia pasowały do siebie, tworzyły sensowną kombinację i były spójne z wizją marki.