01.08.2022
Inspiracje

Jak udoskonalić Customer Journey w sklepie stacjonarnym

Psychologiczne aspekty w Customer Journey

W jaki sposób przyciągnąć uwagę klienta i zachęcić go do odwiedzenia Twojego sklepu? Okazuje się, że klienci doceniają nie tylko szeroką gamę asortymentu i konkurencyjne ceny, ale również prezentację powierzchni sklepowej i atmosferę w nim panującą. Wystrój sklepu, oświetlenie, czystość, kolory oraz ułożenie produktów zgodnie z naturalnymi odruchami klientów to czynniki, które znacząco wpływają na sprzedaż. Sprawdź, w jaki sposób możesz udoskonalić customer journey w swoim sklepie stacjonarnym.

 

Customer journey — weź pod uwagę psychologiczne aspekty zachowań konsumentów 

 

Podróż klienta w sklepie odnosi się do typowej ścieżki, jaką podąża konsument w punkcie sprzedaży. Dlatego przy planowaniu remodelingu istotne jest uwzględnienie reguł poruszania się klientów i wynikających z nich konsekwencji. Układ sklepu powinien w jak największym stopniu odpowiadać naturalnym zachowaniom klientów i w ten sposób oddziaływać na ich decyzje. W marketingu nazywa się to kierowaniem ruchem nabywców.

Aby właściwie zarządzać ruchem w swoim sklepie, układ powierzchni handlowej i ekspozycja towarów nie powinny być przypadkowe. Przy zagospodarowaniu powierzchni uwzględnić należy strefy sprzedaży, wygląd i położenie regałów, długość i szerokość przejść oraz umiejscowienie kas, bo każdy z tych elementów może wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na odbiór Twojego sklepu przez konsumentów. Warto pamiętać również o designie, oświetleniu i odpowiedniej komunikacji. Jak widać więc, planując swój remodeling masz dużo zagadnień do przemyślenia i zaplanowania. W tym artykule omówimy jednak tylko psychologiczne aspekty customer journey. Klienci postępują zgodnie z jasnymi wzorcami zachowań, a te zdecydowanie warto znać.

 

Czy wiesz, że większość klientów chodzi po sklepie w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara?

 

Najlepszym kształtem dla sklepu jest prostokąt z wejściem umieszczonym po prawej stronie. Jeżeli się nad tym głębiej zastanowisz, zobaczysz, że prawdopodobnie również postępujesz według tego schematu. Wiele sklepów bierze sobie tę zasadę głęboko do serca i projektuje swoje wnętrza tak, żeby naturalnie prowadzić klienta w kierunku przeciwnym do ruchów wskazówek zegara. Jest to szczególnie widoczne w dużych supermarketach, gdzie wejście do sklepu znajduje się za rzędem kas.

Customer journey - większość klientów chodzi po sklepie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara

Czy wiesz, że nasze spojrzenie zwykle wędruje w prawo? 

 

Większość ludzi, w sposób naturalny i niekontrolowany, kieruje swój wzrok w prawą stronę. Badania dowiodły, że produkty ustawione po prawej stronie są częściej wybierane niż te, które są po lewej. Wynika to z faktu, że są one dużo łatwiej dostrzegane przez klientów, co niewątpliwie ma wpływ na ich zwiększoną sprzedaż.

 

Czy wiesz, że ludzie unikają półek i produktów na środku sklepu?

 

Wielu klientów nieświadomie unika wysp na środku sklepu. Dzieje się tak, ponieważ podświadome poczucie bezpieczeństwa powstaje, gdy przynajmniej z jednej strony znajduje się ściana. Przebywając na środku, ludzie czują się wyeksponowani i obserwowani. Podczas wyznaczania trasy i planowaniu układu asortymentu w sklepie, należy zawsze pamiętać o tym małym, ale ważnym szczególe. 

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę

 

W trakcie planowania remodelingu swojej powierzchni sklepowej, warto również wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki, które są ważne z punktu widzenia klienta i Twojej strategii marketingowej. 

1. Większe półki umieszczaj tylko przy ścianie lub jako przezroczyste przegrody. W innym ustawieniu mogą być one przytłaczające dla klientów i tworzyć wrażenie osaczenia. Co więcej, zmniejszają one widoczność, więc takie regały sprawdzają się tylko w układzie siatkowatym, gdzie służą do wyznaczenia konkretnej trasy. 

2. Najważniejsze produkty prezentuj na wysokości od 120 do 160 cm, czyli mniej więcej na wysokości wzroku. Dzięki temu istnieje większa szansa, że Twoi klienci je dostrzegą i się nimi zainteresują. 

3. Odpowiednio oznakuj trasy w swoim sklepie. Bardzo ważne jest ustawienie kilku drogowskazów, szczególnie w większych sklepach z wieloma różnymi grupami produktów. W sklepach z modą często pojawiają się napisy typu „Odzież męska na I piętrze” czy duże banery wyznaczające działy — dziecięcy, męski i damski. W ten sposób klient bezpośrednio wie, do którego działu się udać, aby kupić pożądany produkt. Ponadto zawsze staraj się umieszczać produkty w tym samym miejscu.

Sprawdź także: Ekspozycja asortymentu – 4 zasady, o których warto pamiętać

Na customer journey w sklepie składa się wiele aspektów, a te psychologiczne mają ogromne znaczenie. Nawet najpiękniejsze wnętrz nie wpłynie na wzrost sprzedaży, jeżeli klient nie będzie się czuł dobrze w sklepie. Przeprowadzając remodeling swojej powierzchni handlowej warto je wdrożyć w życie i zaprojektować swoją powierzchnię sprzedażową tak, aby odpowiadał na naturalne odruchy i potrzeby klienta.

 

Masz więcej pytania? Napisz, chętnie Ci pomożemy: offer@coloursfactory.pl