Packvertising, czyli co mówi pudełko
Znaczenie opakowań w marketingu
Packvertising to nie tylko kolejna moda czy żargon, którego używają ludzie w agencjach marketingowych. To coś bardziej namacalnego, realnego, niosącego konkretną wartość. Opakowanie jest punktem styku klienta z marką, dlatego wykorzystanie go do komunikacji marketingowej jest tak ważne. Dowiedz się, czym jest packvertising i zobacz, jak wykorzystywany jest w praktyce.
Co to jest packvertising
Packvertising to koncepcja zamykająca w sobie wiele elementów i polega na tym, że opakowanie traktuje się jako niezależny, suwerenny kanał reklamowy. W uproszczeniu packvertising to używanie opakowania produktu do promocji i przekazywania wizji marki. Opakowanie jest częścią doświadczenia klientów, punktem styku z firmą. Pudełko stanowi istotną, integralną część produktu, a packvertising szczególnie dobrze sprawdza się we wspieraniu wielokanałowych kampanii promocyjnych.
Co oznacza packvertising w praktyce?
Ludzie z natury dokonują wyborów, które nie wymagają wysiłku. Większość wierzy, że podejmuje decyzje w sposób logiczny, ale nauka dowiodła, że dużą rolę w procesie podejmowania decyzji odgrywa podświadomość. Mózg ludzki nieustannie pracuje nad oceną sygnałów zmysłowych, takich jak dotyk, zapach czy dźwięk, i choć często nie zdajesz sobie z tego sprawy, to emocje odgrywają większą rolę w podejmowaniu decyzji niż racjonalność. Rolą marki jest więc budowanie pozytywnych skojarzeń, które wpłyną na decyzje konsumenckie (choćby nieświadomie).
Pakvertising skupia się przede wszystkim na wrażeniu, jakie produkt wywiera na konsumentach, i dzięki temu, buduje z nim pozytywne więzi emocjonalne. Jest to sposób na kreatywne promowanie firmy, wykorzystanie siły pierwszego wrażenia oraz możliwość wpłynięcia na doświadczenia zakupowe konsumentów.
Packvertising to połączenie reklamy z funkcjonalnym opakowaniem. Chcąc stosować go w praktyce, musisz zadbać, aby produkt wyróżniał się na półce i zachwycał już na pierwszy rzut oka. Wiele firm rozumie ten fenomen, dlatego przy wyborze materiałów opakowaniowych zwraca uwagę nie tylko na funkcjonalność, ale także na wrażenia dotykowe i wizualne.
Zobacz również: Jak odnieść sukces oparty na packvertisingu
Przykłady udanego packvertisingu
Wiele firm rozumie znaczenie packvertisingu i z ogromnym powodzeniem wykorzystuje opakowania do promocji swoich produktów i marki. Wyjątkowe opakowanie, nawiązujące do produktu i wizji firmy to klucz do sukcesu. Zobacz 3 przykłady udanego packvertisingu.
1. Happy socks — przyciąga wzrok i zaskakuje
Happy socks to marka, która świetnie wykorzystuje packvertising. Nie tylko wszystkie jej pudełka są kolorowe i radosne, czym świetnie oddają “ducha” marki, ale również motyw na opakowaniach jest zgodny z motywem na skarpetkach, co daje podwójny efekt WOW. Nic, tylko czerpać inspirację.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/86647833/Happy-Socks-Collaboration-Dotted-Gift-Box
https://www.behance.net/gallery/86648127/Happy-Socks-Collaboration-I-Love-You-Gift-Box
2. Botanica Origins — historia zamknięta w opakowaniu
Botanica Origins to kolejna marka, która z powodzeniem wykorzystuje packvertising. Ich opakowania są tak naturalne, jak ich produkty…Oryginalne, w kolorach ziemi, z nutką artyzmu, stały się małym dziełem sztuki, a nie tylko produktem będącym tylko dodatkiem do głównego zakupu albo stanowiącym ochronę w transporcie.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/132074001/Botanica-Origins
3. Ara — kwintesencja spójności
Ara to przykład marki, której produkt i opakowanie stanowią jedność. Zarówno wzór na opakowaniu, jak i kształt mydełek, odzwierciedlają góry, skąd pochodzi glina wykorzystywana do produkcji mydeł. Ta spójność zachwyca. Firma Ara świetnie wykorzystuje moment pierwszego zetknięcia się klienta z identyfikacją wizualną marki i możliwość nawiązania dialogu z odbiorcą.
Źródło: https://www.behance.net/gallery/116934343/ARA
Packvertising to sposób na nienachalne przyciągnięcie uwagi klientów i budowanie pozytywnych doświadczeń. Zestaw opakowań wraz z innymi materiałami drukowanymi to skuteczne narzędzie wspierające digitalowe strategie marketingowe. Packvertising mówi, że pudełko sprzedaje produkt. Ale czy tylko? Dzięki opakowaniom zyskujesz przestrzeń do komunikacji, którą możesz wykorzystać do budowania relacji z klientami i zwiększania rozpoznawalności marki.