Zaplanuj trasy zakupowe w swoim sklepie stacjonarnym
4 najpopularniejsze układy sklepów stacjonarnych.
Lubimy przebywać w ciekawie zaprojektowanych miejscach, zwracamy uwagę na otoczenie, nawigację, a coraz częściej również na ekologiczne aspekty. Remodeling sklepu to doskonała okazja, by odpowiedzieć na potrzeby klientów i stworzyć miejsce, które będzie sprzyjało rozwojowi i zachęcało klientów do lojalności. Dobrze zaprojektowana przestrzeń sklepowa lub usługowa prowadzi do długotrwałych i efektywnych relacji klienta z daną marką.
Podczas remodelingu przestrzeni sklepowej należy skupić się na jego układzie, planie pomieszczeń i wizualnej prezentacji towarów. Te elementy mają duży wpływ na kupujących, którzy często nawet nie zdają sobie sprawy, że robiąc zakupy podążają skrupulatnie przemyślaną i specjalnie dla nich przygotowaną ścieżką. To w jaki sposób porusza się klient po sklepie, uzależnione jest od celów marki, jej charakteru i asortymentu. Inaczej swoją przestrzeń aranżują duże supermarkety, a inaczej małe sklepy butikowe.
Trasy zakupowe klienta – dlaczego są ważne
Pierwsza wizyta w sklepie zaczyna się od orientacji. Gdzie jest to, czego szukam? Jaki jest najszybszy sposób, aby się tam dostać? Czy trasa ma dla mnie sens? W ten sposób świadomie i nieświadomie formuje się pierwsze wrażenie. Jeśli oczekiwania nie są spełnione, pojawia się frustracja, a w rezultacie znacznie zmniejszają się szanse na zakup i potencjalną długoterminową lojalność klientów. Analizując ścieżki, jakimi porusza się klient możesz lepiej i dokładniej pozycjonować swoje towary.
Takie oceny, najlepiej poparte danymi, mogą być wykorzystane do określenia konkretnych kryteriów układu sklepów w oparciu o potrzeby klientów. Rozkład tras i różnych obszarów, do których klienci kierują się w sklepie, można wykorzystać do promocji produktów, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Dobry układ sklepu ułatwia umieszczenie odpowiednich towarów w najlepszym możliwym miejscu, wpływa na doświadczenia klienta i jego decyzje zakupowe.
Sprawdź najpopularniejsze układy stosowane przez sklepy! Wyznacz klientowi trasę zakupów
Planując remodeling swojej powierzchni handlowej, warto zastanowić się, czy układ, który do tej pory obowiązywał w Twoim sklepie, jest faktycznie tym najlepszym. Poznaj wady i zalety czterech najpopularniejszych układów i wybierz ten, który najlepiej pasuje do Twojego asortymentu, estetyki i strategii marketingowej.
SIATKA
Układ siatkowaty najmocniej organizuje i kontroluje ścieżkę kupującego, dlatego jest szczególnie popularny w sklepach wielkopowierzchniowych. Jego największą zaletą jest bardzo dobre wykorzystanie przestrzeni handlowej. Układ ten ułatwia nadzór nad zatowarowaniem sklepu oraz uzupełnianie produktów na półkach. W układzie siatkowym, klient porusza się specjalnie wyznaczonymi ścieżkami i nie ma większej możliwości “skrócenia” sobie drogi. Może to wywoływać znużenie u kupujących, a w dalszej perspektywie zniechęcenie do zakupów. Układ siatkowaty nie daje również wielu możliwości ekspozycji produktów. Jednak jest to układ, który najlepiej porządkuje asortyment, co jest konieczne w wielkich sklepach o szerokiej gamie produktów.
SWOBODNY PRZEPŁYW
Układ swobodny daje duże możliwości aranżacji wnętrz, dlatego świetnie sprawdzi się w sklepach o małej powierzchni, nie posiadających dużej ilości asortymentu. W tym układzie klient porusza się swobodnie w obrębie przestrzeni handlowej. Układ ten świetnie sprawdzi się, gdy zależy nam na luźnej i niezobowiązującej atmosferze. Swobodny przepływ daje też nieograniczone możliwości aranżacji i tworzenia ciekawych ekspozycji towarów. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że nie można w nim sterować ruchem klientów. Może to prowadzić do przeoczenia przez nich niektórych produktów. Niższa jest również efektywność wykorzystania przestrzeni sprzedażowej.
PĘTLA
Układ sklepu w kształcie pętli to świetny sposób na zaprezentowanie różnych kategorii produktów lub marek. Ruch w sklepie odbywa się po obwodzie, więc klient bez problemu orientuje się w przestrzeni sklepowej. Co więcej, klient może zrobić zakupy kompleksowo w danej dziedzinie, która go zainteresuje. Pętla daje również możliwość atrakcyjnej prezentacji produktów. Minusem tego układu jest fakt, że nie daje on żadnej dodatkowej możliwości aranżacji przestrzeni.
NIEREGULARNY
Układ nieregularny zazwyczaj stosowany jest w sklepach specjalistycznych czy artystycznych. Jego największą zaletą jest możliwość swobodnej i kreatywnej ekspozycji towarów. Układ ten daje możliwość dowolnego zaprojektowania przestrzeni, dostosowanej do aktualnych trendów czy do asortymentu. Układ nieregularny to również możliwość swobodnego przeorganizowania przestrzeni sklepowej i dostosowania jej do aktualnej strategii marketingowej. Minusem tego układu jest brak kontroli nad trasą jaką porusza się klient. W konsekwencji może to prowadzić do przeoczenia przez niego dużej gamy produktów.
Powierzchnia sklepowa służy realizacji określonych celów, czyli prezentacji i sprzedaży towarów oraz świadczeniu usług klientom. Przestrzenny układ powierzchni sprzedażowej dostępnej dla klientów powinien być zagospodarowany zgodnie z przyjętą strategią marketingową oraz brać pod uwagę ścieżki zakupowe klienta i wpływać na jego doświadczenia. Decydując się na remodeling należy uwzględnić układ sklepu, tak aby najlepiej spełniał on oczekiwania klientów. Aranżacja przestrzeni sklepowej jest zależna od Twoich celów i przyjętej strategii. Przeprowadzając remodeling wybierz układ sklepu, który najlepiej pasuje do Twojej firmy i produktów jakie oferujesz.