31.05.2022
Reklama wewnętrzna

Zaplanuj trasy zakupowe w swoim sklepie stacjonarnym

4 najpopularniejsze układy sklepów stacjonarnych.

Lubimy przebywać w ciekawie zaprojektowanych miejscach, zwracamy uwagę na otoczenie, nawigację, a coraz częściej również na ekologiczne aspekty. Remodeling sklepu to doskonała okazja, by odpowiedzieć na potrzeby klientów i stworzyć miejsce, które będzie sprzyjało rozwojowi i zachęcało klientów do lojalności. Dobrze zaprojektowana przestrzeń sklepowa lub usługowa prowadzi do długotrwałych i efektywnych relacji klienta z daną marką.

Podczas remodelingu przestrzeni sklepowej należy skupić się na jego układzie, planie pomieszczeń i wizualnej prezentacji towarów. Te elementy mają duży wpływ na kupujących, którzy często nawet nie zdają sobie sprawy, że robiąc zakupy podążają skrupulatnie przemyślaną i specjalnie dla nich przygotowaną ścieżką. To w jaki sposób porusza się klient po sklepie, uzależnione jest od celów marki, jej charakteru i asortymentu. Inaczej swoją przestrzeń aranżują duże supermarkety, a inaczej małe sklepy butikowe. 

 

Trasy zakupowe klienta – dlaczego są ważne

Pierwsza wizyta w sklepie zaczyna się od orientacji. Gdzie jest to, czego szukam? Jaki jest najszybszy sposób, aby się tam dostać? Czy trasa ma dla mnie sens? W ten sposób świadomie i nieświadomie formuje się pierwsze wrażenie. Jeśli oczekiwania nie są spełnione, pojawia się frustracja, a w rezultacie znacznie zmniejszają się szanse na zakup i potencjalną długoterminową lojalność klientów. Analizując ścieżki, jakimi porusza się klient możesz lepiej i dokładniej pozycjonować swoje towary. 

Takie oceny, najlepiej poparte danymi, mogą być wykorzystane do określenia konkretnych kryteriów układu sklepów w oparciu o potrzeby klientów. Rozkład tras i różnych obszarów, do których klienci kierują się w sklepie, można wykorzystać do promocji produktów, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Dobry układ sklepu ułatwia umieszczenie odpowiednich towarów w najlepszym możliwym miejscu, wpływa na doświadczenia klienta i jego decyzje zakupowe.

 

Sprawdź najpopularniejsze układy stosowane przez sklepy! Wyznacz klientowi trasę zakupów

Planując remodeling swojej powierzchni handlowej, warto zastanowić się, czy układ, który do tej pory obowiązywał w Twoim sklepie, jest faktycznie tym najlepszym. Poznaj wady i zalety czterech najpopularniejszych układów i wybierz ten, który najlepiej pasuje do Twojego asortymentu, estetyki i strategii marketingowej.

 

SIATKA 

Układ siatkowaty najmocniej organizuje i kontroluje ścieżkę kupującego, dlatego jest szczególnie popularny w sklepach wielkopowierzchniowych. Jego największą zaletą jest bardzo dobre wykorzystanie przestrzeni handlowej. Układ ten ułatwia nadzór nad zatowarowaniem sklepu oraz uzupełnianie produktów na półkach. W układzie siatkowym, klient porusza się specjalnie wyznaczonymi ścieżkami i nie ma większej możliwości “skrócenia” sobie drogi. Może to wywoływać znużenie u kupujących, a w dalszej perspektywie zniechęcenie do zakupów. Układ siatkowaty nie daje również wielu możliwości ekspozycji produktów. Jednak jest to układ, który najlepiej porządkuje asortyment, co jest konieczne w wielkich sklepach o szerokiej gamie produktów.

układ sklepu stacjonarnego - SIATKA 

SWOBODNY PRZEPŁYW

Układ swobodny daje duże możliwości aranżacji wnętrz, dlatego świetnie sprawdzi się w sklepach o małej powierzchni, nie posiadających dużej ilości asortymentu. W tym układzie klient porusza się swobodnie w obrębie przestrzeni handlowej. Układ ten świetnie sprawdzi się, gdy zależy nam na luźnej i niezobowiązującej atmosferze. Swobodny przepływ daje też nieograniczone możliwości aranżacji i tworzenia ciekawych ekspozycji towarów. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że nie można w nim sterować ruchem klientów. Może to prowadzić do przeoczenia przez nich niektórych produktów. Niższa jest również efektywność wykorzystania przestrzeni sprzedażowej.

układ sklepu stacjonarnego - SWOBODNY PRZEPŁYW

PĘTLA

Układ sklepu w kształcie pętli to świetny sposób na zaprezentowanie różnych kategorii produktów lub marek. Ruch w sklepie odbywa się po obwodzie, więc klient bez problemu orientuje się w przestrzeni sklepowej. Co więcej, klient może zrobić zakupy kompleksowo w danej dziedzinie, która go zainteresuje. Pętla daje również możliwość atrakcyjnej prezentacji produktów. Minusem tego układu jest fakt, że nie daje on żadnej dodatkowej możliwości aranżacji przestrzeni.układ sklepu stacjonarnego - PĘTLA

NIEREGULARNY

Układ nieregularny zazwyczaj stosowany jest w sklepach specjalistycznych czy artystycznych. Jego największą zaletą jest możliwość swobodnej i kreatywnej ekspozycji towarów. Układ ten daje możliwość dowolnego zaprojektowania przestrzeni, dostosowanej do aktualnych trendów czy do asortymentu. Układ nieregularny to również możliwość swobodnego przeorganizowania przestrzeni sklepowej i dostosowania jej do aktualnej strategii marketingowej. Minusem tego układu jest brak kontroli nad trasą jaką porusza się klient. W konsekwencji może to prowadzić do przeoczenia przez niego dużej gamy produktów. układ sklepu stacjonarnego - NIEREGULARNY

Powierzchnia sklepowa służy realizacji określonych celów, czyli prezentacji i sprzedaży towarów oraz świadczeniu usług klientom. Przestrzenny układ powierzchni sprzedażowej dostępnej dla klientów powinien być zagospodarowany zgodnie z przyjętą strategią marketingową oraz brać pod uwagę ścieżki zakupowe klienta i wpływać na jego doświadczenia. Decydując się na remodeling należy uwzględnić układ sklepu, tak aby najlepiej spełniał on oczekiwania klientów. Aranżacja przestrzeni sklepowej jest zależna od Twoich celów i przyjętej strategii. Przeprowadzając remodeling wybierz układ sklepu, który najlepiej pasuje do Twojej firmy i produktów jakie oferujesz.