Zmysły w reklamie. Dowiedz się czym jest marketing sensoryczny i zastosuj go w swoim punkcie handlowym. Część 2.
Marketing zmysłów. Słuch, smak i zapach.
Zmysły odgrywają kluczową rolę w percepcji konsumentów oraz mają silny wpływ na ich decyzje zakupowe, dlatego marketing sensoryczny jest uznawany za niezbędne narzędzie wzmacniania więzi między marką a konsumentem. Zrozumienie potęgi ludzkich zmysłów i oddziaływanie na nie, pozwoli Ci stworzyć niezapomnianą atmosferę w Twoim sklepie stacjonarnym.
W pierwszej części omówiliśmy wzrok i dotyk w kontekście marketingu sensorycznego. Jeśli jednak Twoje komunikaty reklamowe będą oddziaływać na kilka zmysłów jednocześnie, ich przekaz istotnie wzrośnie. Warto zatem powiązać informacje wizualne z dźwiękami, zapachami oraz doznaniami smakowymi.
Marketing zmysłów — słuch
Marketing słuchowy, zwany też audiomarketingiem, ma na celu stworzenie atmosfery muzycznej charakterystycznej dla marki lub produktów, tak aby po usłyszeniu danej melodii u klienta pojawiły się odpowiednie skojarzenia i emocje. Marketing słuchowy rozwija się bardzo dynamicznie, ponieważ badania dowiodły, że dźwięk ma wyraźny wpływ na nasz nastrój. Według jednego z nich, tempo piosenek w supermarkecie może wpływać na zachowania klientów. Powolna muzyka spowodowała wzrost przychodów o 38% w supermarkecie i 41% w restauracji. Szybsze piosenki natomiast doprowadziły do zmian w zachowaniu klientów. Zachęciły one odwiedzających do bardziej przyjaznego zachowania wobec członków personelu.
Badania udowodniły, że dobór odpowiedniej muzyki w punktach sprzedaży, ma znaczący wpływ na atmosferę w sklepie Około 75% klientów wybiera sklepy, w których gra muzyka, a ponad 60% deklaruje, że w takich sklepach kupuje więcej. Muzyka ma więc znaczący wpływ na nastroje konsumenckie, może zapewnić rozrywkę i wprowadzić w dobry nastrój lub uspokoić. Stworzenie muzycznego otoczenia pozwala poprawić doświadczenia klienta, zwiększyć sprzedaż i zachęcić do ponownego odwiedzenia punktu sprzedaży. Oryginalność środowiska dźwiękowego ma również na celu stworzenie relacji przywiązania do marki. Możemy więc tu mówić o dźwiękowym logo czy dźwiękowej rozpoznawalności marki. Badania dowiodły, że muzyka w tle np. w okresie świątecznym zachęca klientów do zwiększania sum, wydawanych w sklepach.
Przykład wykorzystania audiomarketingu
Producenci samochodów od lat zwracają baczną uwagę na zmysły i ciężko pracują, aby dotyk pokręteł, odgłos zamykanych drzwi i charakterystyczny zapach nowego samochodu wzbudzały w kliencie ekscytację i pozytywne emocje. Świetnym wykorzystaniem marketingu słuchowego mogą poszczycić się projektanci BMW modelu M5 z 2014 r. BMW wycisza i wzmacnia dźwięk silnika przez głośniki samochodu, nawet gdy system audio jest wyłączony. Ma to na celu podkreślenie sportowego charakteru samochodu.
Marketing zmysłów — smak
Dostawcy i producenci wiedzą, że jeśli pozwolą swoim konsumentom odkryć produkty poprzez degustacje, klient będzie bardziej skłonny do ich zakupu. W przypadku produktów spożywczych jest to jeden z ważniejszych rodzajów marketingu sensorycznego. Jednak marketing smaku jest również regularnie wykorzystywany do promowania innych produktów. Marki korzystają ze smaku docenianego przez ogół społeczeństwa. I tak możesz spotkać modowe butiki, w których oferuje się degustację czekoladowego fondue, szampana lub akcję promocyjną pasty do zębów, gdzie możesz “spróbować” jej smaku kosztując miętowego cukierka czy owoców.
Jak wykorzystują marketing smaku firmy działające w modelu e-commerce?
Internetowe firmy muszą łączyć digital marketing z klasycznym. Obecność w trybie offline pozwala onlinowym markom budować przewagę nad konkurencją poprzez dostarczanie swoim docelowym odbiorcom bezpłatnych próbek. Proste stoisko typu pop-up może prowadzić do zwiększenia sprzedaży, a wszystko to dzięki wykorzystaniu marketingu smaku.
Marketing zmysłów — zapach
Podobnie jak marketing smaku, aromamarketing jest tradycyjnie stosowany w przemyśle spożywczym i kosmetycznym. Kto z nas nigdy nie otwierał szamponu, aby poznać jego zapach przed zakupem? Zapewne większości zdarza się to regularnie, ale mało osób jest świadomych, że zapach produktu całkowicie oddala ich od głównych właściwości szamponu, a mianowicie czy dobrze myje włosy.
Marketing zapachowy to wykorzystanie strategicznie dobranego zapachu w punktach kontaktu z klientem. Wybrany przez Ciebie zapach stanie się subtelną wizytówką Twojej marki. Kiedy klienci poczują daną nutę zapachową, skojarzą ją z Twoją firmą. Wykorzystanie marketingu zapachowego pozwala zwiększyć sprzedaż i lojalność wobec marki. Wpływa on również na poziom zadowolenia klientów poprzez tworzenie unikalnych doświadczeń. Właściwy zapach komunikuje tożsamość marki oraz pozytywnie wpływa na atmosferę punktu sprzedaży.
Przykład wykorzystania aromamarketingu
Firma, która świetnie wykorzystała marketing zapachowy do zwiększenia sprzedaży jest Dunkin' Donuts z Korei Południowej. Jej kampania została przeprowadzona w autobusach komunikacji publicznej. Gdy w autobusach miejskich rozbrzmiewał firmowy jingiel, atomizer uwalniał aromat kawy. Kampania zwiększyła liczbę wizyt w lokalach Dunkin' Donuts w pobliżu przystanków autobusowych o 16%, a sprzedaż w tych lokalach o 29%.
Stymulacja sensoryczna ma na celu stworzenie doświadczenia, które zapadnie w pamięć klientom. Marki najczęściej skupiają się na marketingu wizualnym, jednak przeprowadzając remodeling warto uwzględnić wszystkie zmysły. Wykorzystanie marketingu sensorycznego pozwala na wzmocnienie tożsamości produktu i marki, co przekłada się na większe przywiązanie i lojalność klientów.