20.09.2022
20.09.2022
Poligrafia
drukarnia offsetowa

Druk offsetowy — jak działa i kiedy warto go wybrać

Pomimo epoki cyfrowej media drukowane wciąż są bardzo popularne. Treści reklamowe w postaci ulotek, plakatów czy katalogów nadal są codziennie zlecane i wydawane w dużych nakładach. Wydrukowanie takiej ilości materiałów reklamowych nie byłoby możliwe bez druku offsetowego. Poznaj tę technologię i dowiedz się, jakie daje możliwości.

Jak powstał druk offsetowy

Druk offsetowy to proces o długiej tradycji, który wywodzi się z techniki druku na kamieniu. Pierwszym krokiem do jego rozwoju było powstanie druku litograficznego w 1796 roku. Kolejnym kamieniem milowym do powstania techniki offsetowej, jaką znamy dzisiaj, było zastąpienie kamienia blachą cynkową, a następnie wynalezienie pierwszych maszyn drukujących. Za ojców współczesnego druku offsetowego uznaje się Amerykanina Iry W. Rubela, jak i urodzonego w Niemczech Caspara Hermanna.

drukarka offsetowa

Jak działa drukarnia offsetowa

Technologia druku offsetowego może wydawać się skomplikowana, ale postaramy się to objaśnić jak najprościej. Offset to proces, w którym obraz jest przenoszony z formy drukowej na cylinder, a stamtąd na właściwe podłoże drukowe. Matryca drukarska działa na zasadzie odpychania tłuszczu i wody. Obszary do zadrukowania absorbują farbę, a odpychają wodę dzięki użyciu roztworu nawilżającego. Natomiast te obszary, które mają zostać niezadrukowane, zachowują się w odwrotny sposób. Ten rodzaj druku to offset wodny. Warto również wiedzieć, że druk offsetowy wykonuje się także bez udziału roztworu nawilżającego. Wystarczą specjalistyczne farby i silikonowe płaskie matryce. Jest to offset bezwodny.

Offsetowy druk zwojowy a druk arkuszowy

Czy wiesz, że offset dzielimy na dwa rodzaje — druk arkuszowy i zwojowy? W tym pierwszym przypadku poszczególne arkusze (papier, karton, folia) jeden po drugim przechodzą przez agregat maszyny drukującej. Druk arkuszowy szczególnie zaleca się do produkcji wysokiej jakości druków komercyjnych. Jeśli natomiast mowa o druku zwojowym, to cały zapas papieru znajduje się na zwiniętej rolce. Podłoże odwijane z roli podawane jest w sposób ciągły, a następnie zadrukowywane i przycinane. Offsetowy druk zwojowy najlepiej sprawdza się do dużych nakładów książek, katalogów, gazet i innych produktów wielonakładowych.

panel drukarki offsetowej i drukarz

Kolory w druku offsetowym

Czy wiesz, że do druku offsetowego wykorzystuje się farby offsetowe w modelu kolorów CMYK? Oznacza to, że drukowany obraz jest oparty na czterech podstawowych kolorach: cyjan (niebieski), magenta (czerwony), żółty (żółty) i czarny (czarny), a dla każdego koloru tworzona jest osobna płyta drukarska. Zadrukowane podłoże przechodzi kolejno przez wszystkie cztery formy drukowe za pomocą specjalnych systemów prowadzących. Następnie sprawdzane jest położenie poszczególnych kolorów jeden na drugim oraz natężenie barw. Tak, aby wszystko było zgodne z zamówieniem pod kątem poprawności i jakości.

Ciekawostka: Kolory specjalne lub dekoracyjne, takie jak srebrny, złoty czy metalik wytwarza się za pomocą wachlarzy kolorów Pantone lub HKS, które można łatwo łączyć z kolorami bazowymi CMYK.

Co potrafi druk offsetowy

Druk offsetowy ma wiele zalet, ale najważniejszą z nich jest to, że produkt drukarski może być wytwarzany w bardzo dużych ilościach bez utraty jakości. Materiały reklamowe produkowane tą technologią cechuje wyrazistość zadruku, dokładne odwzorowanie kolorów oraz wysoka trwałość. Co więcej, offset nadaje się do druku na różnych nośnikach, więc jest odpowiedni do tworzenia produktów takich jak ulotki, plakaty czy czasopisma. Proces ten nie ogranicza się jednak tylko do produktów papierowych. Wykorzystuje się go również do zadrukowywania folii i innych tworzyw sztucznych, szkła, a nawet cienkiego metalu.

drukarka offsetowa

Kiedy warto wybrać druk offsetowy

Zarówno druk cyfrowy, jak i offsetowy mają swoje mocne i słabe strony, dlatego wybór metody zależy od Twoich wymagań i oczekiwań. Zaletą offsetu jest wyraźnie wysoka jakość druku przy średnich i dużych nakładach oraz możliwość stosowania kolorów dodatkowych. Druk cyfrowy natomiast cechuje się dobrą jakością i elastycznością, dzięki czemu idealnie nadaje się do produkcji niskich nakładów. Więcej o druku cyfrowym przeczytasz tutaj.

Pamiętaj również, że nie musisz sam podejmować decyzji dotyczącej metody wydruku swoich materiałów reklamowych. W Colours Factory doradzimy ci, który proces jest najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami: offer@coloursfactory.pl

 

magdalena.szafranska

Ostatnie artykuły