11.10.2022
11.10.2022
Opakowania
opakowania produktowe

Jak dobrze zaprojektować opakowanie produktowe

Packvertising

Opakowanie, które jest oryginalne, nieszablonowe, spójne z produktem i wizją marki oraz oddziałuje na zmysły klientów to przepis na udany pacvertising. Jednak, żeby cieszyć się sukcesem i wzrostem sprzedaży, konieczny jest dobry projekt. Design pudełka to zbiór kilku nieprzypadkowych elementów, które muszą ze sobą współgrać. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę projektując swoje opakowanie.

Packvertising — opakowanie, które sprzedaje

Packvertising to sposób na wykorzystanie pierwszego wrażenia,  jakie opakowanie wywiera na kliencie. Pudełko nie jest więc już tylko strojem, w którym produkt prezentuje się publiczności, ale potężną dźwignią marketingową. Wyszukane opakowanie, oryginalne i  zaprojektowane z pomysłem, potrafi determinować wybór klientów i zwiększać sprzedaż danego produktu.

Aby odnieść sukces, Twoje opakowanie powinno być:

1. Adekwatne — klient nie chce zgadywać, co jest w pudełku, produkt i marka powinny być jasno określone.

2. Praktyczne — opakowanie produktowe nadal musi spełniać podstawową swoją funkcję, czyli chronić produkt podczas transportu czy układania na półkach.

3. Funkcjonalne — opakowanie powinno dobrze prezentować się na półce, czyli mieć kształt i wielkość pozwalające na łatwe układanie i eksponowanie.

4. Zgodne z wizją marki — spójność między opakowaniem, marką i produktem to podstawa udanego pacvertisingu.

5. Zrównoważone — coraz częściej klienci zwracają uwagę na ekologiczne aspekty opakowań, dlatego zadbaj, aby Twoje opakowanie nadawało się do recyklingu i miało rozmiar dopasowany do produktu.

różne rodzaje opakowań produktowych

Dobrze zaprojektowane opakowanie to takie, które jest zgodne z celami i wizją marki, przyciąga wzrok, wyróżnia się wśród konkurencji oraz spełnia wszelkie funkcje ochronne. Projektowanie opakowań obejmuje jego kształt, rozmiar, kolory, czcionki, grafikę, technikę otwierania pudełka czy materiał. Jednak wszystkie te elementy powinny wspólnie tworzyć obraz, jaki firma chce przekazać klientowi. Sukces udanego packvertisingu tkwi w spójności i mocno zarysowanej wizji marki.

Opakowanie produktowe — cechy dobrego projektu

Jak każdy projekt graficzny, Twoje opakowanie powinno opowiadać historię. Warto również, aby zapewniało doznania zmysłowe, oddziałując nie tylko na wzrok, ale również dotyk i słuch. Jeśli nie jest to samodzielny produkt, a reprezentuje ugruntowaną markę, powinien również pasować do określonej estetyki. 

Projekt opakowania = kolor, kształt, typografia, grafika, materiał i wykończenie

Projektując opakowanie produktowe, warto przemyśleć wszystkie powyższe elementy, ponieważ mają one kluczowe znaczenie dla wyglądu Twojego opakowania:

 KOLOR

Projektując opakowanie produktowe, warto podejść do kwestii kolorów z dużym rozsądkiem. Nie wybieraj tylko tego, co ładne lub modne. Kolory w marketingu mają ogromną moc, dlatego warto poznać ich znaczenie i przywodzące na myśl skojarzenia. Tym bardziej że badania pokazują, że aż 90% wszystkich szybkich decyzji zakupowych opiera się na samych kolorach produktów lub brandingu. 

 KSZTAŁT

Niezależnie od Twojej wizji idealnego opakowania, nie zapominaj, że powinno ono spełniać swoją podstawową funkcję, czyli chronić towar. Projektując opakowanie, zastanów się, który rodzaj pudełka będzie najbardziej dopasowany do produktu. Czy najlepiej sprawdzi się klasyczne pudełko produktowe (kwadratowe lub prostokątne)? A może lepsze będzie pudełko z zawieszką, które ułatwi wyeksponowanie towaru w sklepie? 

 TYPOGRAFIA

Dobór krojów pisma to wbrew pozorom niełatwe zadanie. Jeżeli Twoja marka ma już wybrane fonty, to najlepiej właśnie nimi się posługiwać. Jeśli jednak szukasz nowości, warto dobrze wgryźć się w temat czcionek i ich ukrytych znaczeń. Jeżeli dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie i projektujesz swoje pierwsze opakowania, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest użycie najpopularniejszych krojów pisma. Nie przesadzić również z ilością fontów na opakowaniu. Użyj maksymalnie dwóch na jednym projekcie.

GRAFIKA

Grafika na opakowaniach powinna odzwierciedlać design i motywy marki oraz w atrakcyjny sposób eksponować je na pudełku. Co więcej, musi ona przyciągnąć uwagę klienta, być atrakcyjna, ale również dostarczać informacji o produkcie.

MATERIAŁ

Materiał, z jakiego zostanie wykonane Twoje opakowanie, ma ogromne znaczenie. Kolor surowca oraz jego grubość dobierz do produktu – jego stylu i charakteru, a także sposobu pozycjonowania marki. Ma być eko? Wybierz Kraftliner. Oczekujesz luksusowego opakowania? Zdecyduj się na karton Neo Board albo Alaskę. Materiał Twojego opakowania będzie nadawał charakteru i zapewni klientom przyjemne doznania dotykowe.

WYKOŃCZENIE

Wykończenie opakowania to przysłowiowa „wisienka na torcie”. To dzięki detalom opakowanie nabiera niepowtarzalnego charakteru. Oryginalną grafikę lub logo warto podkreślić za pomocą wybiórczego lakieru UV. Jeśli natomiast chcesz wpłynąć również na pozostałe zmysły klienta, użyj folii soft touch. Ten detal sprawi, że klient zachwyci się opakowaniem po dotknięciu.

opakowanie produktowe - projekt

WAŻNE: Ostatnią rzeczą, o której nie możesz zapomnieć, projektując opakowanie, to wszelkie informacje prawne, które muszą znaleźć się na projekcie. Umieść je w taki sposób, aby ładnie komponowały się z resztą opakowań.

Opakowanie, które sprzedaje

Opakowania niezastąpionym, dynamicznym i bardzo kreatywnym medium, a dobry projekt to klucz do sukcesu i wybicia się spośród konkurencji. Traktuj więc pudełko produktowe  jak niezależny kanał komunikacji z klientem i zaprojektuj je w taki sposób, aby przekazywało wizję i strategię marketingową marki. Ważne jest również, aby Twoje pudełko było „na czasie”. Sprawdzaj aktualne trendy, śledź doniesienia rynkowe i szukaj inspiracji.opakowania produktowe

Kolejną ważną rzeczą do rozważenia są materiały. Jeżeli nie umiesz podjąć decyzji co do grubości kartonu, rodzaju druku czy wykończeń, nie martw się. W Colours Factory doradzimy Ci, co najlepiej sprawdzi się do Twojego projektu. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami: offer@coloursfactory.pl

 

magdalena.szafranska

Ostatnie artykuły