Remodeling przestrzeni handlowych i usługowych
- jak go przejść, by zakończył się sukcesem?
Cykliczne odświeżanie wyglądu sklepu, marketu czy też punktu obsługi klienta to inwestycja, która się opłaca. W końcu ich zadaniem jest przyciąganie klientów i skłanianie ich do podejmowania decyzji zakupowych. Nabywcy przywiązują coraz większą uwagę do otoczenia, w jakim przebywają. Chętniej wydają pieniądze tam, gdzie się dobrze czują, w miejscach które im się podobają, mają wiele udogodnień, ale są też nowoczesne i gustownie zaaranżowane. Zasada ta dotyczy zarówno pojedynczych, lokalnych punktów jak i całych, nawet bardzo rozbudowanych wielkopowierzchniowych sieci.
Remodeling, bo o nim mowa, jest odpowiedzią na oczekiwania współczesnych klientów. Zmiany w ich świadomości powodują, że stał się stałym elementem działań marketingowych w sektorze handlowym.
Funkcjonowanie w środowisku o tak wysokim stopniu konkurencji nie pozostawia wyboru. Cena, nawet ta najniższa, nie gwarantuje obecnie długofalowego utrzymania pozycji na rynku. Konkurencyjność to już nie tylko kwoty, teraz liczy się poczucie komfortu, funkcjonalność i atmosfera robienia zakupów.
Czy to już czas na remodeling?
Często sami klienci, poprzez swoje zachowanie, sugerują konieczność reorganizacji, unowocześnienia, czy zmiany wizualnej danej placówki. Rzadziej ją odwiedzają, spędzają w niej mniej czasu. Działy marketingu dużych sieci handlowych dbają o to, aby regularnie odświeżać sklepy według najnowszych trendów. Badają oczekiwania swoich odbiorców i starają się tak projektować przestrzeń handlową czy usługową, by spełniała jak najwięcej z nich. To niezwykle ważny element całego procesu, dlatego warto zaufać w tej dziedzinie specjalistom, którzy przeanalizują profil naszych odwiedzających, a także ich potrzeby i na tej podstawie przygotują koncept nowej wersji obiektu. Nowej, ale przede wszystkim takiej, która przyniesie wzrost sprzedaży oraz wzrost liczby Klientów.
Szacuje się, że każda placówka powinna zmieniać swój wygląd co 3-4 lata. Za rozwojem wizualnym często idą też dodatkowe udogodnienia dla klientów, zmiany wyposażenia technicznego czy infrastruktury reklamowej. To także doskonała okazja do wprowadzenia odświeżonego asortymentu czy nowych dostawców. Również w tej dziedzinie preferencje klientów ewoluują bardzo szybko.
Bez specjalistów ani rusz
Kiedy już sztab architektów zaprojektuje odnowioną aranżację placówki, pora wybrać podwykonawców, którzy wdrożą w życie ambitne plany projektantów. Ekipy budowlane, elektrycy, grupy odpowiedzialne za regały, a w końcu ci, którzy zamontują w obiekcie jakże ważne elementy architektury reklamowej. To one dekorują sklep, a także budują system identyfikacji wizualnej marki handlowej. Dobrze wybrani usługodawcy gwarantują sprawną i terminową realizację przebudowy, a przecież na tym zależy wszystkim.
Firma Colours Factory oferuje nie tylko druk wielu materiałów wyposażenia reklamowego dla modernizowanych i nowo otwieranych placówek, ale także ich instalację w miejscach docelowych. „Montujemy płyty dekoracyjne, tablice, napisy, banery czy pylony. Tapetujemy obiekty handlowe i usługowe, również tapetami 3D, a także wyklejamy witryny, lodówki czy inne sprzęty w placówce” podkreśla Tomasz Kieszek – dyrektor handlowy firmy Colours Factory. Dzięki różnym technologiom druku spółka może w krótkim czasie przeprowadzić metamorfozę dowolnego sklepu w Polsce lub za granicą. Dysponuje własnym zespołem ponad stu wykwalifikowanych montażystów reklam indoorowych i outdoorowych w całym kraju.
Wybierając partnera warto się upewnić czy ma wystarczające moce przerobowe, by sprostać zadaniu. Niemniej ważne jest odpowiednie doświadczenie, najlepiej poparte wcześniejszymi realizacjami, które pozwolą zagwarantować terminowy i bezproblemowy przebieg zleconego procesu. Ewentualny przestój niesie za sobą ogromne straty, nie tylko finansowe, ale także wizerunkowe.
Nie tylko sprawdzona droga prowadzi do celu
Przebudowa obiektu nie dokona się z dnia na dzień, a czas trwania całego procesu remodelingu uzależniony jest od wielu czynników. Ważna jest przede wszystkim liczba punktów należących do sieci, złożoność obiektu oraz to, jak skomplikowane są modernizowane obszary. Co istotne – liczą się tu nie tylko podstawowe elementy dekoracyjne, ale także tabliczki służące bezpieczeństwu i orientacji klientów odwiedzających daną placówkę.
Osoby odpowiedzialne za procesy remodelingu sieci czasem wybierają drogę na skróty, próbując korzystać z tych samych lub podobnych rozwiązań, jednak by wyprzedzać konkurencję, bardzo istotne jest wprowadzanie nowości. Jak mówi Kieszek „Słuchamy naszych klientów, doradzamy im i proponujemy najlepsze rozwiązania. Rozumiemy jak ważne jest wyznaczanie trendów w branży, dlatego często zachęcamy klientów do wprowadzania nowości – zarówno jeśli chodzi o surowiec, jak też o technologie. W obecnym środowisku rynkowym istnieje potrzeba oferowania czegoś więcej niż tylko druk i tak też działamy. Weryfikujemy i wspieramy potrzeby ludzi, którzy nam zaufali. Dostarczamy efektywne oraz kompletne rozwiązania w oparciu o lata doświadczeń oraz własne innowacyjne narzędzia. Nasi Klienci mogą pochwalić się niebanalnymi efektami remodelingu nawet najbardziej rozbudowanych sieci”.
Skoro już zdecydowaliśmy się na zmiany, sięgajmy po nowoczesne rozwiązania. Aktualnie np. w coraz większym stopniu, wykorzystywane są podłoża alternatywne do klasycznych płyt pleksi, czy dibondu, a przy tym bardziej przyjazne dla środowiska. Jednym z nich jest dispa – płyta wykonana w całości z papieru. Jest dużo lżejsza od innych materiałów i proekologiczna – na co zwraca się obecnie dużą uwagę. Dispa doskonale sprawdza się przy wszelkiego rodzaju reklamach podwieszanych, a po zakończeniu ekspozycji, podobnie jak makulatura podlega całkowitemu recyklingowi.
Warto pamiętać o testach
Próby i wszelkiego rodzaju testy są jednym z najtrudniejszych etapów całego procesu remodelingu sieci. Dotyczą one zarówno wyboru odpowiednich surowców, sprawdzenia, jak dany materiał zachowa się pod wpływem różnych czynników, jak też końcowego dopasowania kolorystyki. Testy te są często bardzo czasochłonne, jednak warto mieć pewność, że wybrane rozwiązanie jest najlepsze. To doskonała okazja, by sprawdzić jak zachowują się wybrane (często nowe) surowce w różnych temperaturach, czy w styczności z różnymi powierzchniami. Remodeling to proces cykliczny – kończąc jeden etap reorganizacji, bardzo często zaczyna się od razu poszukiwanie rozwiązań do kolejnej zmiany. Realizując przebudowę kilkuset sklepów dla pewnej sieci, testy trwały prawie 2,5 roku zanim wypracowany został model optymalnych rozwiązań, a sama przebudowa wszystkich placówek trwała 14 miesięcy. Dla nas jest to niekończący się proces, a testy są bardzo ważnym jego elementem – podkreśla rozmówca.
Marketerzy, chcący by realizowany przez nich proces remodelingu był skuteczny i efektywny muszą przetestować każdy pomysł. To często bardzo duże projekty i konieczne jest sprawdzenie, czy dana idea ma szansę zaistnienia, czy jest technicznie możliwa do zrealizowania i czy spełni swoją rolę w przestrzeni handlowej. Podczas testowania rozwiązań okazuje się, czy projekt przetrwa. Często bywa tak, że końcowy kształt zupełnie nie przypomina koncepcji początkowej. Jest to na tyle ważny etap remodelingu, że warto poświęcić na niego odpowiednią ilość czasu. Długi czas trwania testów wynika także z faktu, że większość produktów poligraficznych eksponowanych w sklepach to produkty niestandardowe. Dlatego tak ważne jest, by wybrać drukarnię, która sprosta wyznaczonym oczekiwaniom. Jak zapewnia Tomasz Kieszek – W Colours Factory nie boimy się przyjąć trudnych i wymagających zleceń. Często mówią o nas, że potrafimy zrealizować dosłownie wszystko. A obsługując procesy remodelingu trzeba być nie tylko handlowcem, ale także konstruktorem, projektantem i managerem całego projektu. Multizadaniowość w tym aspekcie jest wręcz niezbędna.
Warto wybierać dobre surowce
Nawet najlepszy projekt i sprawdzeni usługodawcy nie wystarczą, by skutecznie zrealizować projekt przebudowy obiektu bądź sieci handlowej lub usługowej. Trzeba jeszcze wybrać materiały, które zostaną w poszczególnych etapach wykorzystane. Również w dziedzinie infrastruktury reklamowej mają one ogromne znaczenie. Wybór podłoża, z którego mają być wykonane poszczególne produkty nie jest najłatwiejszy, jednak może się okazać kluczowy z wielu perspektyw. Na materiały należy bowiem spojrzeć nie tylko przez pryzmat wizualny, ale także praktyczny, ekonomiczny oraz ekologiczny. Rynek reklamowy rozwija się bardzo dynamicznie i podąża za ogólnoobowiązującymi trendami, co znajduje swoje odzwierciedlenie w surowcach wykorzystywanych do produkcji poszczególnych elementów komunikacji wizualnej w punktach.
Warto korzystać ze wsparcia fachowców, którzy pomogą dobrać optymalne podłoże. „Doradzamy naszym klientom” podkreśla Kieszek i dodaje „Mamy już swoje doświadczenie, zajmujemy się tą branżą od ponad 15 lat. Najważniejsze jest jednak rzetelne poznanie potrzeb. Zbieramy informacje o miejscu montażu, przeznaczeniu czy planowanej długości ekspozycji każdego z elementów. Sprawdzamy również czy zaproponowane miejsce ekspozycji wybranego nośnika jest dla niego odpowiednie i czy materiał, z którego wykonany miałby być dany produkt nie będzie zagrażał otoczeniu, bo przecież bezpieczeństwo jest najważniejsze. Zebrane informacje pozwalają nam dobrać podłoże, które w pełni spełni oczekiwania partnera. Wielokrotnie zdarza się, że to po rozmowie z nami klient zmienia surowiec, który na początku wydawał mu się odpowiedni.” Bardzo pomocne w doborze materiałów są również wzorniki surowców, a także prototypy oczekiwanych elementów. Pozwalają one w pełni ocenić zamówiony finalny produkt i dają możliwość wprowadzenia zmian przed uruchomieniem wydruku całego nakładu.
Pamiętajmy także, że po inne surowce sięgniemy dla ekspozycji długoterminowych, po inne dla doraźnych, okazjonalnych. Inne wybierzemy do indooru, inne dla projektów outdoorowych.
Sprawny przebieg remodelingu to podstawa, jednak równie ważne jest odpowiednie, wcześniejsze przygotowanie się do tego procesu. Kluczowe jest dobranie partnera, który sprosta stawianym wymaganiom, sprawdzi, czy dana idea ma możliwość urzeczywistnienia się i zaistnienia w przestrzeni sklepowej, a następnie skutecznie wdroży ją w życie. Dobrze przygotowany i przeprowadzony remodeling to inwestycja, która się zwraca, niejednokrotnie z nawiązką.
Potrzebujesz więcej informacji? Napisz: offer@coloursfactory.pl