Zadbaj o doświadczenia klientów w sklepie stacjonarnym. Poznaj moc kolorów
Kolory w marketingu
Atmosfera w sklepie to coraz częściej jedno z ważniejszych kryteriów decydujących o wyborze miejsca zakupów. Klienci najchętniej wybierają te, w których czują się swobodnie i komfortowo, a ich stylistyka i wystrój wnętrz zachęcają do spędzenia w nim czasu. Na aranżację sklepu składa się wiele elementów, takich jak oświetlenie, muzyka, a nawet zapach. Jednak najistotniejszą rolę w tworzeniu atmosfery odgrywa kolor.
Kolory a doświadczenia zakupowe klientów
Atmosfera w sklepie silnie wpływa na doświadczenia zakupowe klientów, dlatego budowanie pozytywnych wrażeń z wizyty w punkcie jest ważne dla wielu marek. Projektując swoje powierzchnie handlowe, firmy biorą pod uwagę oczekiwania swoich klientów i łączą wszystkie elementy wzrokowe, słuchowe, zapachowe, dotykowe, tak aby stworzyć pożądany nastrój i jednocześnie przekazać wizję marki. Innymi słowy, atmosferę w sklepie tworzy się poprzez właściwy dobór barw, oświetlenia, muzyki i zapachów. Najważniejszym z tych elementów jest jednak kolorystyka, gdyż to ona przede wszystkim nadaje charakter przestrzeni sklepowej.
Psychologia koloru, czyli jak kolory używane są w marketingu
Psychologia kolorów i ich znaczenie może silnie oddziaływać na zachowanie ludzi i podejmowanie decyzji. Ludzie dokonują podświadomych osądów na temat osoby, środowiska lub produktu w ciągu kilku sekund, a kolor to jeden z tych czynników, który ma w tym procesie największe znaczenie. Pewne barwy i ich odcienie wywołują emocje i pobudzają ludzi do działania. Ten efekt jest zarówno subtelny, jak i potężny. Poprzez wybór koloru w logo, na opakowaniu, oznakowaniu i reklamie, marki mogą starać się trafić w gusta konsumentów i tworzyć skojarzenia, które korzystnie wpływają na ich postrzeganie. Pomyśl o swoich ulubionych markach i o tym, jakie kolory dominują. Czy ich logo jest jaskrawoczerwone jak Netflixa? A może jesteś osobą, która lubi kolory czarno-białe jak Nike? Poniżej przygotowaliśmy mały przewodnik po firmach, aby lepiej pokazać, jak ważny jest dobrze dobrany kolor w identyfikacji wizualnej marki:
W jaki sposób kolory w sklepie stacjonarnym wpływają na doświadczenia klientów?
Żadnego aspektu projektowania przestrzeni sklepowej nie warto pozostawiać przypadkowi, a wszystkie elementy powinny być spójne i zgodne z wizją marki. Projektując swoje powierzchnie handlowe, dobrze jest wziąć pod uwagę znaczenie kolorów i ich wpływ na samopoczucie przyszłych klientów. Kolorystyka sklepu może znacząco oddziaływać na doświadczenia zakupowe konsumentów, poprzez emocje, które wzbudza dany kolor.
Jak pokazują badania, aż 90% wszystkich szybkich decyzji zakupowych opiera się na samych kolorach produktów lub brandingu. Inne badania wykazały, że akceptacja marki zależy w dużej mierze od adekwatności kolorów kojarzonych z marką — czy kolor „pasuje” do produktu? Wyobraź sobie sklep z ekologiczną żywnością w industrialnym stylu. Ciemne ściany, metalowe dodatki, dominujące kolory czerń i czerwień… Przy pierwszym kontakcie klient mógłby pomyśleć, że trafił w złe miejsce, ponieważ czerń, czerwień i metal w żaden sposób nie kojarzą się z naturą… Ta stereotypizacja kolorów i nadawanie im znaczenia (nawet podświadomie) sprawia, że dobór barw ma znaczący wpływ na atmosferę sklepu i identyfikację wizualną marki.
Znaczenie kolorów
Z biegiem czasu niektóre barwy stały się powszechnie kojarzone z pewnymi cechami. Na przykład czarny z elegancją, czerwony z miłością, a niebieski z wyrafinowaniem. Jednak celem współczesnego marketingu jest dobranie kolorów, tak aby oddać pożądaną osobowość marki, a nie tylko utrzymanie ich stereotypowych znaczeń. Aby dobrze dobrać barwy do swojego sklepu, warto jednak poznać skojarzenia, jakie wywołują one w ludziach:
– Niebieski — zaufanie, bezpieczeństwo, niezawodność, mądrość,
– Zielony — nadzieja, natura, równowaga, harmonia, rozwój,
– Żółty — zielonkawy — zazdrość, zawiść,
– Żółty z domieszką pomarańczy — radość, komunikatywność, szczęście,
– Cytrynowy Żółty — niepewny, nietolerancyjny,
– Pomarańczowy — radość życia, optymizm, energia,
– Czerwony — siła, miłość, dynamika, ale również ostrzeżenie i niebezpieczeństwo,
– Brązowy — praktyczność i trwałość,
– Biały — niewinność, czystość, kolor neutralny,
– Czarny — solidność, okazałość, elegancja,
– Szary — spokój.
Jeśli już wybierzesz kolor na podstawie jego stereotypowego znaczenia, możesz zacząć bawić się jego odcieniami czy nasyceniem. W ten sposób stworzysz oryginalną kolorystyczną wizytówkę swojej firmy.
UWAGA
Pamiętaj, że kolory mają różne znaczenie w zależności od kultury. U nas biel oznacza czystość, w Azji symbolizuje żałobę. Jeżeli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne, warto zwrócić również uwagę na znaczenie koloru w innych krajach!
Jak podejmować decyzje dotyczące koloru w marketingu i brandingu?
Nie istnieją jednoznaczne wytyczne, dotyczące wyboru kolorów dla marki, dlatego odpowiedź na to pytanie zawsze brzmi „To zależy”. Choć miło byłoby móc po prostu spojrzeć na listę kolorów wraz z opisami ich znaczenia i podjąć właściwą decyzję, to jednak dobór kolorystyki zależny jest od wielu czynników. Ważny jest kontekst, wartości firmy i historia, którą chce opowiedzieć. To co się liczy to uczucia, nastrój i wizerunek, które tworzy Twoja marka lub produkt. Dobra wiadomość jest jednak taka, że badania nad psychologią koloru mogą pomóc w dokonaniu właściwego wyboru.