22.06.2022
Inspiracje

Reklamuj się wszystkimi zmysłami. Dowiedz się czym jest marketing sensoryczny i zastosuj go w swoim punkcie handlowym. Część 1

Marketing zmysłów. Wzrok i dotyk.

Funkcjonowanie w środowisku o wysokim stopniu konkurencji nie daje wyboru – trzeba podejmować działania na wielu płaszczyznach. Klienci są coraz bardziej wymagający, przez co zakupy, poza zaopatrzeniem się w potrzebne produkty, powinny przynosić także dodatkowe doświadczenia i satysfakcję. O konkurencyjności decyduje nie tylko niska cena, ale przede wszystkim poczucie komfortu, wygoda i atmosfera w punkcie sprzedaży. Zmiana ta zapoczątkowała nowy trend, jakim jest marketing sensoryczny.

Marketing sensoryczny, nazywany również marketingiem zmysłów, to sztuka wykorzystywania wszystkich zmysłów, aby wpłynąć na decyzje zakupowe klientów. Jego celem jest stworzenie przyjaznej, pełnej zaufania atmosfery, dzięki której klient chętniej dokona zakupów.

Co to jest marketing sensoryczny

Marketing sensoryczny to gałąź marketingu skupiająca się na wykorzystaniu naszych 5 zmysłów. Obejmuje marketing wizualny, słuchowy, smaku, dotykowy oraz marketing zapachowy. 

Umiejętne oddziaływanie na zmysły klientów pozwala lepiej ich angażować i osiągać zamierzone efekty. Na przykład kolor czerwony zwiększa tętno. Kojąca muzyka w tle zachęca do dłuższego przeglądania asortymentu. Chociaż zmysły wzroku i słuchu odpowiadają za 90 procent wrażeń, w marketingu sensorycznym warto uwzględnić także wpływanie na zmysł smaku i zapachu. Zmysły wzajemnie na siebie oddziałują i tak np. smak może pobudzać wspomnienia, żywe obrazy, wrażenia akustyczne i dotykowe. Podobnie jest z zapachem — wywołuje intensywne doznania, pobudza wyobraźnię i zapada w pamięć.

Każdy element marketingu sensorycznego ma własne wyzwania. Wykorzystanie jego elementów może odbywać się niezależnie od siebie lub w sposób komplementarny. Jednak, aby wpłynąć na wrażenia klientów, najlepiej poznać jego wszystkie aspekty. Tym bardziej, jeżeli planujesz remodeling sklepu. Dzięki temu lepiej zaplanujesz swoją strategię oraz wygląd Twojej przestrzeni handlowej czy usługowej.

Marketing zmysłów — wzrok 

Badania dowiodły, że 80% informacji dociera do ludzi poprzez wzrok. Pozwala on docenić piękno produktu i wpływa na zainteresowanie. Jest to też kluczowy element poznawczy.  Marki, które muszą funkcjonować w środowisku dużej konkurencji, wykorzystują różne bodźce, takie jak kolor lub kształt, aby przyciągnąć klientów. Większość współpracuje z grafikami i projektantami, aby zwrócić uwagę konsumentów i przyciągnąć ich do swoich produktów. Dobrym przykładem jest perfumeria, gdzie możesz zaobserwować piękno różnych flakonów. I chociaż, w przypadku tego produktu, to zapach stanowi podstawę do podjęcia decyzji zakupowej, to jednak marki zdają sobie sprawę z mocy zmysłu wzroku i na niego oddziałują.

 

marketing zmysłow - wzroku

Ważne

Wizualne wrażenia klienta w sklepie to połączenie różnych bodźców, w tym fasady sklepu, witryny sklepowej, a także wnętrza sklepu, w którym łączy się projekt, wyposażenie, oświetlenie i dobór kolorów!

Marketing zmysłów — dotyk

Zmysł dotyku jest najbardziej intymny ze wszystkich naszych zmysłów. Możliwość dotknięcia produktu pozwala nam docenić jego jakość, a szansa na zakup zwiększa się, jeśli odczucie jest pozytywne. Według niektórych badań, nawet 75% kupujących twierdzi, że wolałoby „poczuć” produkt przed jego zakupem – zwłaszcza jeśli kupują meble lub ubrania. Zmysł dotyku ma bezpośredni związek z naszymi emocjami. I nie chodzi tu tylko o “doświadczenie” produktu w sklepie stacjonarnym, ale również o wszystkie materiały marketingowe, takie jak katalogi, ulotki, a nawet długopisy. Odgrywają one ważną rolę, podnosząc wiarygodność i rozpoznawalność marki. Wiedzą o tym nawet specjaliści ds. sprzedaży internetowej i uwzględniają marketing dotykowy w swojej strategii, oferując bezpłatne próbniki, katalogi czy ulotki lub okresy próbne dla swoich produktów i bezpłatne zwroty.

marketing zmyslow - dotyk

Przykładem świetnego wykorzystania marketingu dotykowego jest firma Apple.  W swoich sklepach Apple umożliwia swoim klientom pełne „doświadczenie” marki. Odwiedzający są zachęcani do obejrzenia, dotknięcia i poznania produktów Apple. Ich sklepy stacjonarne są zaprojektowane tak, aby przekonać potencjalnych i obecnych właścicieli IPhone’a czy IMac’a, że Apple to innowacyjna marka, która jest kluczem do cieszenia się „najnowocześniejszym” stylem życia.

Zmysł wzroku i dotyku to dwa najczęściej używane przez ludzi zmysły i to na nich skupia się większość strategii marketingowych różnych marek. Jednak nie należy zapominać, że człowiek posługuje się wszystkimi 5 zmysłami. Warto wzbogacić swoją strategię o inne aspekty marketingu sensorycznego. Wykorzystaj również węch, słuch i smak, aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie. Marketing zmysłów dba o pozytywne doświadczenia klientów, zwiększając ich zaangażowanie i pozytywne skojarzenia z marką. 

 

Magdalena Szafrańska

Copywriterka, Social Media Specjalistka

Pasjonatka komunikacji, social mediów i poligrafii. Kreuje, wyjaśnia i dba o to, by świat (poli)graficzny nie miał przed czytelnikami tajemnic.