26.09.2022
Inspiracje

Zadbaj o doświadczenia klientów. Wykorzystaj oświetlenie, aby stworzyć wyjątkową atmosferę w swoim sklepie

Oświetlenie w sklepie stacjonarnym

Podczas remodelingu swojej powierzchni sklepowej lub usługowej, warto skoncentrować się nie tylko na układzie, planie sklepu i wizualnym merchandisingu, ale również na wprowadzającej w nastrój, sprzyjający dokonywaniu zakupów atmosferze. Przeanalizuj takie elementy jak kolory czy oświetlenie i nadaj swojej przestrzeni charakter, którego oczekują Twoi klienci.

Aby dobrze zaplanować swój remodeling i stworzyć pożądaną atmosferę w sklepie, musisz mieć plan i wiedzieć, jak zaaranżować przestrzeń sklepową. Twój asortyment zachwyci, a pozytywne odczucia klienta wzrosną, jeśli dobrze dobierzesz oświetlenie. Relaksująca, romantyczna czy elegancka atmosfera może być osiągnięta dzięki właściwemu rozprowadzeniu i natężeniu światła.

Znaczenie oświetlenia w procesie tworzenia pożądanej atmosfery w sklepie stacjonarnym

Według badań wpływ na to, jak klient odbiera atmosferę w sklepie, ma kilka czynników   kolorystyka ścian, sufitu i podłogi, użyte grafiki i rodzaj oświetlenia. Procentowo przedstawia się to w następujący sposób:

  • kolorystyka ścian 5%
  • kolor sufitu 10% 
  • kolor podłogi 15% 
  • elementy graficzne 30% 
  • oświetlenie 40% 

Jak więc możesz zauważyć, światło odgrywa znaczącą rolę w postrzeganiu Twojego sklepu przez klienta. Dlatego ważne jest, aby dostosować je tak, aby było zgodne z tożsamością firmy, wzbudzało zainteresowanie oraz tworzyło nastrój. Do tego celu można zastosować dwa podstawowe sposoby oświetlenia:

1. Oświetlenie górne, które równomiernie oświetla cały sklep.  

górne światło

2. Oświetlenie punktowe, które pozwala na ukierunkowanie źródła światła na wybrany produkt czy ekspozycję.

śiwatło punktoweDo tworzenia całościowej atmosfery w sklepie przy użyciu oświetlenia najlepiej sprawdzają się halogeny i lampy neonowe, ponieważ pozwalają one stworzyć całościową scenerię. Natomiast do tworzenia efektów specjalnych świetnie nadają się projektory lub stroboskopy.

Zobacz również: Reklamuj się wszystkimi zmysłami. Dowiedz się czym jest marketing sensoryczny i zastosuj go w swoim punkcie handlowym. Część 1

Rola światła w sklepie stacjonarnym

Planując oświetlenie swojego sklepu, warto zrozumieć jego rolę. Światło jest jak system naprowadzania GPS dla Twoich klientów. To dzięki niemu możesz wyznaczyć im cel podróży, a tym samym przykuć ich uwagę do konkretnych produktów. Oświetlenie w sklepie można również porównać do jazdy samochodem przez tunel. Wejście jest jasne, po czym natężenie światła maleje. Lampki na ścianach tunelu zapewniają orientację i wyznaczają drogę kierowcy. Rozłożenie światła w sklepie stacjonarnym powinno wyglądać podobnie. Jasna strefa wejściowa wygląda zachęcająco, a ładnie oświetlona witryna zachęca do zakupów. Kiedy klient już wejdzie do sklepu, światła naprowadzające pomagają mu zorientować się w układzie powierzchni handlowej i wyznaczają trasę. W tym przypadku podświetlone są poszczególne produkty lub specjalnie wyeksponowane obszary tematyczne (np. stoły czy gabloty). Na końcu sklepu natomiast ustawiony jest punkt świetlny, który pełni rolę magnesu, przyciąga wzrok klienta i zachęci do dalszej eksploracji. 

Stwórz świet(l)ną atmosferę w swoim sklepie

Kiedy robi się ciemno, zapalają się światła… Jednak w sklepie stacjonarnym proste rozświetlanie ciemności nie wystarcza. Od oświetlenia salonów sprzedaży wymaga się znacznie więcej, ponieważ światło jest elementem wystroju, dzięki któremu nawet już niemodny design sklepu można znacznie poprawić i unowocześnić. Dlatego warto pamiętać, że udany projekt wnętrza ze niewłaściwie dobranym oświetleniem może nie przynieść zamierzonych skutków, a sklep będzie tylko przeciętny. 

Traktuj światło jako narzędzie, a nie cel sam w sobie. Tak samo jak dbasz o wygląd półek i ekspozycję towaru, tak samo zadbaj, aby były one dobrze podświetlone. Użyj lamp, halogenów czy reflektorów, aby stworzyć wyjątkową atmosferę w swoim sklepie stacjonarnym. Stawiasz na nowoczesność? A może zależy Ci na przytulnym, zapraszającym wnętrzu? Niezależnie od postawionego celu, wynik zależy również od użytego światła i jego barwy:

1. Światło o chłodnej barwie świetnie sprawdzi się, jeżeli planujesz nadać swojemu wnętrzu nowoczesny, minimalistyczny charakter. Takie oświetlenie dobrze nadaje się do mniejszych sklepów, którym zależy na stworzeniu wrażenia przestronności. 

światło o zimnej barwie

2. Jasne, ciepłe światło zwiększa wrażenie przytulności. Zmniejsza ono również poczucie skrępowania i wprowadza klientów w bardziej swobodny nastrój. 

światło ociepłej barwie

3. Światło tylne znacząco wpływała na ekspozycję, więc przede wszystkim służy do podkreślenia i wyeksponowania konkretnych produktów czy gablot. Oświetlenie tylne warto zamontować w strategicznych miejscach i w ten sposób dodatkowo przyciągnąć uwagę klientów. Ten rodzaj oświetlenia, nie tylko eksponuje, ale również dodaje produktom blasku i elegancji. 

oświetlenie tylne

WAŻNE

Pamiętaj, że nie tylko rodzaj oświetlenia, ale również jego natężenie ma znaczenie. Zbyt mocne światło może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego i nie wpłynąć pozytywnie na atmosferę w sklepie. Natomiast niedoświetlone wnętrze wyda się mało zapraszające i ponure.

Zobacz również: Doświadczenie klienta w sklepie stacjonarnym (CX) a remodeling powierzchni sklepowej

Przeprowadzając remodeling swojej powierzchni sklepowej, ważne jest, aby zaplanować i dopasować każdy szczegół. Jeżeli zależy Ci na sprawnym planowaniu i całościowym przeprowadzeniu prac, chętnie podzielimy się z Tobą swoją wiedzą. Od lat wspieramy największe sieci, całościowo zajmując się remodelingiem — od druku przez konfekcjonowanie, aż do błyskawicznego, skoordynowanego montażu. Odezwij się do nas, jeśli szukasz zaufanego partnera, który wie, jak ułatwić Ci pracę.