Zadbaj o doświadczenia klientów. Wykorzystaj oświetlenie, aby stworzyć wyjątkową atmosferę w swoim sklepie
Oświetlenie w sklepie stacjonarnym
Podczas remodelingu swojej powierzchni sklepowej lub usługowej, warto skoncentrować się nie tylko na układzie, planie sklepu i wizualnym merchandisingu, ale również na wprowadzającej w nastrój, sprzyjający dokonywaniu zakupów atmosferze. Przeanalizuj takie elementy jak kolory czy oświetlenie i nadaj swojej przestrzeni charakter, którego oczekują Twoi klienci.
Aby dobrze zaplanować swój remodeling i stworzyć pożądaną atmosferę w sklepie, musisz mieć plan i wiedzieć, jak zaaranżować przestrzeń sklepową. Twój asortyment zachwyci, a pozytywne odczucia klienta wzrosną, jeśli dobrze dobierzesz oświetlenie. Relaksująca, romantyczna czy elegancka atmosfera może być osiągnięta dzięki właściwemu rozprowadzeniu i natężeniu światła.
Znaczenie oświetlenia w procesie tworzenia pożądanej atmosfery w sklepie stacjonarnym
Według badań wpływ na to, jak klient odbiera atmosferę w sklepie, ma kilka czynników — kolorystyka ścian, sufitu i podłogi, użyte grafiki i rodzaj oświetlenia. Procentowo przedstawia się to w następujący sposób:
- kolorystyka ścian — 5%
- kolor sufitu — 10%
- kolor podłogi — 15%
- elementy graficzne — 30%
- oświetlenie — 40%
Jak więc możesz zauważyć, światło odgrywa znaczącą rolę w postrzeganiu Twojego sklepu przez klienta. Dlatego ważne jest, aby dostosować je tak, aby było zgodne z tożsamością firmy, wzbudzało zainteresowanie oraz tworzyło nastrój. Do tego celu można zastosować dwa podstawowe sposoby oświetlenia:
1. Oświetlenie górne, które równomiernie oświetla cały sklep.
2. Oświetlenie punktowe, które pozwala na ukierunkowanie źródła światła na wybrany produkt czy ekspozycję.
Do tworzenia całościowej atmosfery w sklepie przy użyciu oświetlenia najlepiej sprawdzają się halogeny i lampy neonowe, ponieważ pozwalają one stworzyć całościową scenerię. Natomiast do tworzenia efektów specjalnych świetnie nadają się projektory lub stroboskopy.
Zobacz również: Reklamuj się wszystkimi zmysłami. Dowiedz się czym jest marketing sensoryczny i zastosuj go w swoim punkcie handlowym. Część 1
Rola światła w sklepie stacjonarnym
Planując oświetlenie swojego sklepu, warto zrozumieć jego rolę. Światło jest jak system naprowadzania GPS dla Twoich klientów. To dzięki niemu możesz wyznaczyć im cel podróży, a tym samym przykuć ich uwagę do konkretnych produktów. Oświetlenie w sklepie można również porównać do jazdy samochodem przez tunel. Wejście jest jasne, po czym natężenie światła maleje. Lampki na ścianach tunelu zapewniają orientację i wyznaczają drogę kierowcy. Rozłożenie światła w sklepie stacjonarnym powinno wyglądać podobnie. Jasna strefa wejściowa wygląda zachęcająco, a ładnie oświetlona witryna zachęca do zakupów. Kiedy klient już wejdzie do sklepu, światła naprowadzające pomagają mu zorientować się w układzie powierzchni handlowej i wyznaczają trasę. W tym przypadku podświetlone są poszczególne produkty lub specjalnie wyeksponowane obszary tematyczne (np. stoły czy gabloty). Na końcu sklepu natomiast ustawiony jest punkt świetlny, który pełni rolę magnesu, przyciąga wzrok klienta i zachęci do dalszej eksploracji.
Stwórz świet(l)ną atmosferę w swoim sklepie
Kiedy robi się ciemno, zapalają się światła… Jednak w sklepie stacjonarnym proste rozświetlanie ciemności nie wystarcza. Od oświetlenia salonów sprzedaży wymaga się znacznie więcej, ponieważ światło jest elementem wystroju, dzięki któremu nawet już niemodny design sklepu można znacznie poprawić i unowocześnić. Dlatego warto pamiętać, że udany projekt wnętrza ze niewłaściwie dobranym oświetleniem może nie przynieść zamierzonych skutków, a sklep będzie tylko przeciętny.
Traktuj światło jako narzędzie, a nie cel sam w sobie. Tak samo jak dbasz o wygląd półek i ekspozycję towaru, tak samo zadbaj, aby były one dobrze podświetlone. Użyj lamp, halogenów czy reflektorów, aby stworzyć wyjątkową atmosferę w swoim sklepie stacjonarnym. Stawiasz na nowoczesność? A może zależy Ci na przytulnym, zapraszającym wnętrzu? Niezależnie od postawionego celu, wynik zależy również od użytego światła i jego barwy:
1. Światło o chłodnej barwie świetnie sprawdzi się, jeżeli planujesz nadać swojemu wnętrzu nowoczesny, minimalistyczny charakter. Takie oświetlenie dobrze nadaje się do mniejszych sklepów, którym zależy na stworzeniu wrażenia przestronności.
2. Jasne, ciepłe światło zwiększa wrażenie przytulności. Zmniejsza ono również poczucie skrępowania i wprowadza klientów w bardziej swobodny nastrój.
3. Światło tylne znacząco wpływała na ekspozycję, więc przede wszystkim służy do podkreślenia i wyeksponowania konkretnych produktów czy gablot. Oświetlenie tylne warto zamontować w strategicznych miejscach i w ten sposób dodatkowo przyciągnąć uwagę klientów. Ten rodzaj oświetlenia, nie tylko eksponuje, ale również dodaje produktom blasku i elegancji.
WAŻNE
Pamiętaj, że nie tylko rodzaj oświetlenia, ale również jego natężenie ma znaczenie. Zbyt mocne światło może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego i nie wpłynąć pozytywnie na atmosferę w sklepie. Natomiast niedoświetlone wnętrze wyda się mało zapraszające i ponure.
Zobacz również: Doświadczenie klienta w sklepie stacjonarnym (CX) a remodeling powierzchni sklepowej
Przeprowadzając remodeling swojej powierzchni sklepowej, ważne jest, aby zaplanować i dopasować każdy szczegół. Jeżeli zależy Ci na sprawnym planowaniu i całościowym przeprowadzeniu prac, chętnie podzielimy się z Tobą swoją wiedzą. Od lat wspieramy największe sieci, całościowo zajmując się remodelingiem — od druku przez konfekcjonowanie, aż do błyskawicznego, skoordynowanego montażu. Odezwij się do nas, jeśli szukasz zaufanego partnera, który wie, jak ułatwić Ci pracę.